Tuesday, October 23, 2012

SALAHKAH KALAU AKU NAK PUASA SUNAT T_T...


aduih !takkan lhaa aku puasa sunat pun nak kena tanya A-Z ??aku puasa bukan saja2...=.='
aku tulis macam ni sebab tadi mak aku call..die cakap "puasa lagi kke harini ?"..aku cakap la "puasa"..
pastu bla bla bla bla bla....dah habis cakap ngan mak aku..beberapa saat kak oked(awex abang aku) pulak yang call..still cakap benda yang sama..tapi die cakap sebab ape..aku cakap lhaa puasa ganti...die cakap yer keeeaaaaaa!!!!...=.='..aku cakap lhaa yeaaaarrrrr lhaaaaaaa !!...boleh buat gaduh tuh !!:P~~~ joke joke..
lepas dah habis cakap ngan dia..aku pergi lhaa angkat kain sebab cuaca sudah menujukkan hari mauu haujan !!...lepas dah angkat kain tuh..aku rase pelik..asal beliau cakap macam tuh ??pastu beliau siap gelak2 lagi..=.='
                                              ADA UDANG DISEBALIK MAGGI =.='

apa pun..biarlhaa..zanji aku puasa harini hingga hari khamis !!lagi satu aku pun sudah berjanji kepada ALLAH SWT jikalau aku lulus PMR aku akan puasa selama seminggu...aku buat benda yang tidak mustahil untuk dilakukan...aku cuma nak mengawal nafsu aku ni...tapi aku ada baca satu ayat nih "jikalau seseorang tu memperbanyakkan amalan sunat,maka benda yang diminta akan terjadi"..tapi kita mesti ingat...kita nak buat sesuatu kena ikhlas...aku puasa sunat dengan hati yang ikhlas..^_^.........


P/S:kita diharamkan berpuasa pada :

1.1 Syawal

2. 10 Zulhijjah

3.pada hari-hari Tasyrik ( 11, 12, dan 13 Zulhijjah )

4.Puasa sehari saja pada hari Jumat<--- means haram hukumnya bila tanpa didahului dengan hari sebelum atau sesudahnya.

5. Puasa sunnah pada paruh kedua bulan Sya‘ban<---- Puasa ini mulai tanggal 15 Sya‘ban hingga akhir bulan Sya‘ban. Namun bila puasa bulan Sya‘ban sebulan penuh, justru merupakan sunnah. Sedangkan puasa wajib seperti qadha‘ puasa Ramadhan wajib dilakukan bila memang hanya tersisa hari-hari itu saja. Sebagian ulama tidak mengharamkan melainkan hanya memakruhkan saja.

6.Puasa pada hari Syak<--- Hari syah adalah tanggal 30 Sya‘ban bila orang-orang ragu tentang awal bulan Ramadhan karena hilal (bulan) tidak terlihat. Saat itu tidak ada kejelasan apakah sudah masuk bulan Ramadhan atau belum. Ketidak-jelasan ini disebut syak. Dan secara syar‘i umat Islam dilarang berpuasa pada hari itu. Namun ada juga yang berpendapat tidak mengharamkan tapi hanya memakruhkannya saja.

7. Puasa Selamanya<--- Diharamkan bagi seseorang untuk berpuasa terus setiap hari. Meski dia sanggup untuk mengerjakannya karena memang tubuhnya kuat. Tetapi secara syar‘i puasa seperti itu dilarang oleh Islam. Bagi mereka yang ingin banyak puasa, Rasulullah SAW menyarankan untuk puasa isnin dan khamis jer...

No comments:

Post a Comment